نظریه یادگیری اجتماعی / آلبرت بندورا
نظریه یادگیری اجتماعی که توسط آلبرت بندورا ارائه شد، احتمالاً تأثیرگذارترین نظریه یادگیری و رشد بودهاست. با وجودی که این نظریه ریشه در بسیاری از مفاهیم نظریه سنتی یادگیری دارد، امّا بندورا اعتقاد دارد که آموزش مستقیم، تنها وسیله برای یادگیری نیست. نظریه او، یک عنصر اجتماعی را نیز در نظر میگیرد و میگوید که مردم میتوانند اطلاعات و رفتارهای جدید را از طریق مشاهده مردمان دیگر یادبگیرند. این نوع یادگیری را که به یادگیری (یا مدل سازی) مشاهدهای معروف است میتوان برای توضیح انواع گستردهای از رفتارها به کار برد. برپایهٔ نظریهٔ یادگیری اجتماعی، رفتارهای انحرافی و مجرمانه، اساساً به وسیلهٔ تداعیهای فرد رخ میدهند. تداعیها، معانی یا الگوهای رفتاریای هستند که، فرد قبلاً آن را کسب کرده و اجازه بروز (تقویت) یا منع (تنبیه) چنین رفتارهایی را میدهد. نظریه پردازان یادگیری اجتماعی معتقدند که، همرنگی امری طبیعی است و این سؤال را مطرح میکنند که، چرا مردم قوانین را زیر پا میگذارند؟ و خود نیز پاسخ میدهند که:برپایهٔ نظریهٔ یادگیری اجتماعی، فرد یادمیگیرد که، قانونشکن باشد، چرا که، از طریق گروههای اولیه مثل خانواده و دوستان این اعمال را یادگرفتهاست؛ بنابراین آنانی که از لحاظ مذهبی و دینی پایبند به آن و عضو گروههای مذهبی هستند و از آنجا که اکثر مذاهب زندگی افراد را هدفمند و از هرگونه افسردگی و بیماریهای روحی دور میدارند، در نتیجه نقش مهمی در زندگی فرد دارند.
منبع : ویکی پدیا