officialpsy

روانشناسی همای اندیشه

officialpsy

روانشناسی همای اندیشه

officialpsy
بایگانی
نویسندگان


اعتراف روانشناسان سکولار به ضرورت توجه به دین


عضو انجمن روانشناسان ایران گفت: امروز دنیای روانشناسی و حتی روانشناسان سکولار معترف‌اند که زمان اندیشیدن روانشناسان به دین فرا رسیده است.


به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد، دکتر مسعود جان‌بزرگی اظهار داشت: یک نظریه روان درمانی باید دارای سه ویژگی اصل درمانی، مکانیسم درمانی و فهم درمانی باشد.

وی ادامه داد: امروز مطالعات و تحقیقات بسیاری در دنیا بر روی تاثیرات دین بر روان‌ درمانی در حال انجام است و حتی روانشناسان سکولار بر روی تاثیر دین در روانشناسی تحقیق و مطالعه می‌کنند و بسیاری از آن‌ها بر تاثیرات مثبت دین در روان درمانی اعتراف کرده‌اند.

این دانشیار گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با طرح این سؤال که «آیا دین می‌تواند مکانیسم روان درمانی خاصی به ما معرفی کند، که دیگر نظریه‌های روانشناسی در ارائه آن ناتوان باشند؟» پاسخ داد: تنها دین است که با مکانیسم وحدت دهی به سیستم روان می‌تواند سلامت روانی ایجاد کند، روانشناسی دینی می‌تواند چارچوبی را ارائه کند که به سیستم روانی فرد وحدت و یکپارچگی بدهد.

این استاد روانشناسی افزود: یکی دیگر ازمکانیسم‌هایی که تنها دین می‌تواند ایجاد کند و هیچ یک از دیگر نظریه‌های روانشناسی قادر به ایجاد آن نیست «مکانسیم فرا روی» است، این مکانیسم به نوعی هدف نهایی همه ادیان توحیدی است.

وی در توضیح مکانیسم «فرا روی» عنوان کرد: مکانیسم فرا روی یعنی آزاد شدن از پیله‌هایی که انسان‌ها از منیت، مادیت و موقعیت به دور خود می‌پیچند و آموزه‌های دینی نیز هدف‌شان رهایی انسان‌ها از منیت، مادیت و موقعیت است.

دکتر جان بزرگی در پایان تاکید کرد: بسیاری از اختلالات روانی در انسان‌ها در نتیجه دچار شدن به یکی از این سه پدیده ایجاد می‌شود که دین می‌تواند در رهایی انسان‌ها از این سه خصلت آسیب رسان به روان بسیار کمک کننده باشد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۸/۲۲
عرفان خلیلی مقدم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی